close
Livsstil

Disruptiv Innovation er Kommet for at Blive

Ideer

I den moderne verden, er det ikke længere den hurtigste der vinder løbet, eller den stærkeste der vinder kampen. Vinderne er dem, der er dygtigst til at forstå grundlaget for markedsføringsinnovation. Muligheder ligger i de områder, der er mest fleksible. Ifølge Peter Drucker, der lagde fundamentet for den moderne forretningsforståelse, er markedsføringsstrategi, innovation og branding det, der betyder den endegylde forskel på en succesfuld virksomhed, og én der er totalt mislykket. Denne artikel sætter derfor fokus på disruptiv innovation, der er den seneste kombination af de tre værdier.

I midten af ​​1960’erne kom der en ny type produktionsenhed til, der tog stålindustrien med storm. Den hed en mini-mølle, og den var en langt mere effektiv måde at producere stål på. Der var tale om en 20% besparelse på omkostningerne, i forhold til integrerede møller. Men kvaliteten af det stål, der blev produceret på denne måde, var ringere. Det viste sig, at det kun var rebar markedet i bunden af industrien (rebar er små stålstænger lavet af skrot, og bruges til at skabe armeret beton) var det eneste marked, der ville acceptere denne nye type stål. Dem der dog de nye møller til sig, fik lov til at få rebar markedet for sig selv – dem der brugte integrerede møller var glade for at forlade det. Deres bruttomarginaler i rebarbranchen var kun 7%, og rebar tegnede sig for kun 4% af industriens samlede produktion. De integrerede møller blev derfor sat til at fokusere på stålprodukter med højere overskud. Virksomhederne der satsede på mini-møllerne lavede tonsvis af penge, og udvidede løbende, ind til de til sidste helt havde skubbet de integrerede møller ud af markedet.

Denne historie er et eksempel på Disruption der skyldes innovation. Den fik opbygget sig et fundament ved at tilbyde et produkt til dem, der normalt blev betragtet som virksomhedens værste kunder. Disse disruptioner skaber ikke nye markeder, men de kan skabe ny vækst. Disrutptionen af de integrerede stålværker illustrerer ganske tydeligt, hvordan low-end disruptors udnytter, hvad der kaldes asymmetrier af motivation. Ved i første omgang at fokusere på at sælge den disruptive teknologi til et marked, som de etablerede spillere alligevel ikke er særligt interesserede i, giver det mulighed for lynhurtig vækst uden stor risiko for at blive presset ud af markedet af de etablerede konkurrenter. Når denne del af markedet er blevet overtaget, har man skabt et stærkt fundament, og kan nu konkurrere på lige fod med de etablerede spillere – med den forskel, at man har den disruptive teknologi i ryggen, og derfor nærmest med sikkerhed vil vinde resten af markedet over også.

Den samme strategi der virkede i 60’erne virker altså også i dag. Den disruptive innovation er kommet for at blive, og vi kan kun forvente at se mere af det på tværs af brancher og teknologier.


Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/fosh.dk/public_html/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 447

Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/fosh.dk/public_html/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 447