close
Sundhed

Guide: Sådan undgår du at blive syg i efteråret

Overtøj

1. september markerede efterårets indtog, og med dette følger en masse skønne ting; tilladelse til at drikke varm kakao så ofte som muligt, hyggelige filmaftener uden dårlige samvittighed over at burde være ude i det gode vejr og lange gåture omringet af efterårets fine farver. Efteråret er dog desværre også en tid, hvor mange af os rammes af en god omgang forkølelse, da det kan være svært at gennemskue vejret og dertilhørende beklædning i denne overgangstid. Vi vil med denne guide derfor forsøge at hjælpe så mange af jer raske igennem efteråret som muligt.

 

Husk overtøjet

Først og fremmest: husk overtøjet! Efterårsvejret kan godt snyde og lokke en til at tro, at det er varmere end det rent faktisk er, fordi solen står højt på himlen. Vinden er blevet koldere, og derfor er det vigtigt at huske overtøjet, så der er lidt mere at beskytte sig med. Det med at huske overtøjet, bliver hurtigt meget lettere, hvis du får købt dig en flot jakke at gå efteråret i møde med.

 

Lag-på-lag

Et godt tip til at klæde sig på i efteråret er lag-på-lag. Efterårsvejret kan være uforudsigeligt, og hvad der starter som en solskinsmorgen kan sagtens udvikle sig til en regnvejrseftermiddag – eller omvendt. Derfor er det smart at have forskellige lag på, som man altid kan tage af eller på efter vejret. Og så har du altid en ekstra trøje til at tage på indenunder jakken for at sikre dig, du ikke fryser.

 

Ha’ halstørklæde og handsker med i tasken

Vær altid forberedt og ha’ halstørklæde og handsker med i tasken, så du er klar, hvis vejret pludseligt skulle ændre sig til det koldere. Halsen er et udsat område og er vigtigt at få beskyttet, hvis du ikke vil lokke en forkølelse til dig.

 

Stress af

Stress er dårligt for mange ting – også immunforsvaret. Stress gør os derfor til lette ofre for infektioner og sygdom. Stress er ikke direkte årsag til forkølelse eller influenza, men det gør det sværere at leve sundt, sove ordentlig og dyrke nok motion, og derfor er det vigtigt at forsøge at formindske stressen mest muligt.

 

Husk vitaminerne

Solen beriger os med en masse D-vitamin hele sommeren, men i løbet af efteråret bliver det sværere at få nok af denne vitamingruppe. Mangel på vitamin kan have en negativ effekt på immunforsvaret, så det vigtigt at være kreativ og få sine D-vitaminer andre steder fra. Heldigvis er det at finde i en masse fødevarer såsom æg, laks og ål, så disse må sørge for at stå på indkøbslisten i løbet af efteråret. Hvis laks ikke lige er sagen, kan man dog få sine vitaminer i form af et tilskud.


Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/fosh.dk/public_html/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 447

Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/fosh.dk/public_html/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 447