close
Diverse

Tjeklisten til at styrke din virksomheds vækst

Computer

Hvad gør en virksomhed succesfuld? Hvad er opskriften på vækst? Hvis vi kunne svare på disse spørgsmål, så ville danske virksomheder – og Danmark – være et meget mere velstående land, end det er. Det lyder besnærende, at der er en opskrift på vækst, men der må jo tydeligvis være noget om snakken. For der er jo danske virksomheder derude, der buldrer igennem – og hvad er det så, de gør rigtigt? Eller spurgt omvendt, hvad er det, de mindre succesfulde gør forkert?

 

En egentlig tjekliste for succes og vækst er lidt af en utopi, men der er stadig områder eller parametre, der er værd at justere eller satse på i forhold til at gå målrettet og aktivt efter langsigtet vækst. De virksomheder, der klarer sig godt, og som gang på gang lægger sig forrest i kapløbet, har nemlig det til fælles, at de satser på forskellige målgrupper samtidigt, og at de med afsæt i viden (og data) om deres kundegrupper skræddersyer deres produkt- eller serviceudbud til disse forskellige målgrupper. Derudover er det vigtigt med god kommunikation og effektivitet internt.

 

Virksomhed, kend dine kunder – og dine markeder

De virksomheder, der overhaler deres konkurrenter og tager føringen, tager deres kunderelationer alvorligt. Ethvert minut brugt på at lære dine kunder og markedet bedre at kende er en investering – ikke en udgift. Det er alfa og omega for at skabe vækst, at du har indsigt i dine kunders behov og i de forretningsmuligheder, der byder sig på de markeder, kunderne befinder sig på. Med nye digitale fremskridt er der kommet særdeles godt grundlag for at lære kunderne at kende – nemlig gennem data om dem. Data om dine kunders online adfærd, er værdifulde i forhold til at målrette dine budskaber og ramme dem lige der, hvor de er.

 

Med datadrevne kundeanalyser kan du arbejde strategisk med at nå ud til kunderne med dine produkter. Fordi der hele tiden sker nye teknologiske landvindinger inden for datagrundlaget for kunder, er det en god idé at holde øje med, om dit virksomhedssoftware kan holde trit med udviklingen. Det kan for eksempel være dit ERP-system, som trænger til en opdatering – det handler jo ikke kun om at kunne følge med i dag. Det handler om at være på forkant for at vinde markedsandele, og hvis en optimering af dit ERP-system eller CRM-system betyder forøget effektivitet, betyder det større konkurrenceforspring på bundlinjen.

 

Optimer kundeoplevelsen med skræddersyede produkter

Det bliver mere og mere tydeligt, at moderne forbrugere ikke lader sig spise af med ”standardprodukter” eller ”standardservicer” længere. Produkter og servicer skal være skræddersyet til dem. Det handler om at bygge et tillidsforhold til kunderne gennem god service og en tilfredsstillende kundeoplevelse. Den gode kundeoplevelse er jo netop også forudsætningen for, at kunden vender tilbage – at kunden bliver fastholdt længere. Og det betyder langsigtet lønsomhed. En helt central udfordring for salg og marketing er at levere produkter til de rigtige kunder, på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt og til den rigtige pris. Når du lærer at tackle den udfordring, er du på rette vej mod vækst.

 

At skabe vækst handler ikke kun om at skabe gode relationer til kunder. Det handler også om at skabe gode relationer til medarbejdere og sikre, at medarbejderne imellem kommer godt ud af det med hinanden. At lægge fokus på arbejdsmiljø og medarbejdertrivsel er ikke kun en gevinst for virksomheden, men så sandelig også for medarbejderne. Glade medarbejdere giver helt af sig selv gladere kunder.


Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/fosh.dk/public_html/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 447

Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/fosh.dk/public_html/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 447